Vi stöttar Peters Trail 18/5 2024 –  ultradistansloppet med kärlek och personlighet

Ibland stöter man på initiativ som värmer hjärtat lite extra. Något som verkligen har gjort det för vår del är den fantastiska historien bakom Peters Trail – det första ultradistansloppet som arrangeras i Smålands vackra natur, med en härlig blandning av skog, berg och sjöar. Vi är både glada och stolta över att kunna bidra som en av loppets sponsorer.

Från A till B genom det natursköna landskapet

Peters Trail sträcker sig mellan Ryd och Gränna och följer bland annat John Bauerleden. Som löpare väljer man mellan att springa antingen 52 eller 104 kilometer. Den kortare sträckan kan även springas som stafett. Loppet är ett så kallat ”A till B-lopp”, vilket innebär att det börjar på ett ställe och slutar på ett annat, vilket är ovanligt när det handlar om ultradistans, då det kräver större resurser att bemanna och utrusta alla stationerna längs sträckan. Glädjen för löparna är desto större – och just glädje och gemenskap är kärnan i Peters Trail.

Peter Jönroth och Helene Nilsson delade sitt stora intresse för träning och äventyr.

Peters passion för löpning lever vidare i loppet till hans minne

Idén om loppet föddes redan 2015 av Peter Jönroth, en flitig, social och passionerad ultradistanslöpare som drömde om att samla likasinnade och skapa ett löparevent i sina egna hemtrakter. Men Peter förolyckades på ett tragiskt sätt av ett blixtnedslag sommaren 2019, under en löptur i Colorado tillsammans med sin fru och stora kärlek Helene.

Kort därefter tog Helene initiativ att hedra Peters minne genom att bygga vidare på hans ursprungliga idé och har sedan dess jobbat hårt på att få alla detaljer på plats, i nära samarbete med två av Peters närmaste löparvänner.

Den 18 maj går startskottet och intresset har spridit sig långt i löparkretsar, även utanför Sveriges gränser. Nyligen publicerades också en artikel i den populära löpartidningen Runners World och engagemanget är stort.

– Just nu har vi 146 anmälda löpare, varav 34 deltagare ska springa den längsta sträckan. Det är fler än vi vågade gissa på när vi började planera. För oss är dock inte antalet deltagare det viktigaste, utan målet ligger mer i kvalitén. Vi vill ha ett varmt och personligt lopp, det ska vara meningsfullt och kännas att det är i Peters anda, säger Helene.

Storbildsbolaget sponsrar med beachflaggor och reflexmarkering

Den här typen av arrangemang kräver förstås stora resurser och på Storbildsbolaget ville vi vara med och bidra. Vi sponsrar därför loppet med 8 st beachflaggor, som märker upp de olika stationerna och samtidigt utgör startpunkten. Vi bistår också med ett självhäftande reflexark, som ska användas för att märka upp den del av bansträckningen där löparna kommer att springa med pannlampa när mörkret faller på. Inte mindre än 800 markeringsflaggor ska lysas upp i skogen med hjälp av reflex, på 50 meters avstånd från varandra.

– Vi är så glada att Storbildsbolaget hörde av sig. Reflexlösningen är enkel och väldigt bra, säger Helene glatt, och det är härligt att få professionell hjälp så att vi kan få till ett enhetligt utseende med beachflaggor på alla våra stationer. Vi hade aldrig haft råd att ta fram så här mycket material annars.

Vill du också springa? Anmäl dig senast den 4 maj.

Är du själv löpare eller känner någon som är sugen på en utmaning i kärlekens anda när naturen är som grönast och vackrast, så finns det fortfarande chans att anmäla sig till Peters Trail. Den 4 maj är sista dagen och här hittar du all information om loppet.