Tight banderoll till spektakulär odlingscontainer på ICA Maxi
I sin jakt på smarta hållbarhetslösningar tog ICA Maxi vid Högskolan i Halmstad för ett par år sedan ett viktigt beslut – att investera i Sveriges första odlingscontainer. Ett grepp som låg helt rätt i tiden, då svenska konsumenter i allt högre grad efterfrågar närodlade råvaror.
På bara 30 meters transportavstånd från skörd till butikshylla växer grödor som sallad och kryddor, chili, grönkål och svartkål, året om i ett slutet och resurseffektivt system med vatten som cirkulerar i ett eget kretslopp. Med hjälp av UV-ljus skapas en artificiell och något förkortad dygnsrytm och tack vare vertikal odling på flyttbara väggar maximeras ytan. Den årliga skörden är fascinerande stor och motsvarar inte mindre än 8000 pallkragar på friland. En annan fördel är att man är helt väderoberoende och slipper både besprutning och skadedjur, vilket ger godare smak.
Uppgraderad container och tydliga budskap
I år var det dags att ta nästa steg och uppgradera till en ny container med ännu vassare teknik. Storbildsbolaget fick en förfrågan om att klä in containern på lämpligt sätt och vår säljare Emil Nieroth, som själv bor i Halmstad, inledde projektet med ett uppstartsmöte i början av hösten. Exakta mått togs fram och krav, detaljer samt förutsättningar diskuterades noga.
– Med tanke på att en container som denna är utsatt för alla sorters väder och starka vindar var det avgörande att vepan skulle sitta riktigt tight. Valet föll därför på en slitstark tät banderoll, som spändes med hjälp av kederlister och kederskenor, berättar Emil.
– Goda förberedelser är a och o så vi räknade också på detaljer som fläkt, utblås och annat för att dessa skulle kunna skäras ut när vepan satts på plats.
Den totalt ytan är 11,9 x 2,5 meter och banderollen ger en fantastisk färgåtergivning när den är frontbelyst. Med ett tydligt budskap är det också enkelt för kunderna att förstå vad det handlar om och många av grödorna säljer bra i butiken.
Tess Hansen, marknads- och kvalitetsansvarig på ICA Högskolan, är den som hållit i trådarna från ICAS sida. Vad säljer bäst?
– Grönkålen är väldigt populär just nu, men vi experimenterar också en del, testar olika kryddor, chili och ätbara blommor. Och givetvis har vi även stor nytta av odlingen i vårt butiksbageri, till exempel sallad till våra smörgåstårtor. Från frö till skörd tar det bara 8 veckor, så det är stort omlopp och varje morgon finns det personal på plats som odlar, skördar och fyller på i butiken.
Smidigt samarbete och skönt med helhetslösning
– Samarbetet med Storbildsbolaget har varit jättesmidigt och vi tycker att det är toppen att allt kan samordnas i en helhetslösning, från mått till slutlig montering, fortsätter Tess Hansen.
– Resultatet blev mycket snyggt och snabbt gick det också. Från det att vi själva hade bestämt oss för vepans motiv tog det bara ett par veckor innan allt var producerat och färdigmonterat på containern. Vi kommer att fortsätta anlita Storbildsbolaget och är faktiskt redan i gång och diskuterar en folieringslösning till vårt nya pantrum.