Lekfull butiksdisplay för Proteinella väckte stor uppmärksamhet
Produkter med hög proteinhalt har blivit en allt hetare trend bland dagens hälsomedvetna konsumenter. På First Class Brands of Sweden och HealthyCo vet man allt om detta. Men hur gör man för att skapa wow-effekt i butiksbruset?
I samband med att en större butikskampanj skulle göras för deras största produkt Proteinella, en ”nyttigare” utmanare till välkända Nutella, vände sig HealthyCo till oss på Storbildsbolaget. Tiden var knapp. Idén var redan insåld till City Gross på Stora Bernstorp i Malmö av FCB:s säljare Anas Khan och två veckor senare var en större exponeringsyta i butiken reserverad.
Efter några snabba diskussioner tillverkades en lekfull och färgglad display med en skateboardramp och jätteburk i reboard samt ett antal mindre burkskyltar i wellpapp. Nästan 7000 produkter staplades sedan i ett över 2 meter högt torn. Syftet var att sätta största möjliga fokus på produkten men även att lyfta HealtyCo:s logotype, med den tecknade skateboardåkande ugglan.
Fanny Ekström, Marknad & Sociala Medier på FCB, var den som låg bakom beställningen:”Vi är mer än nöjda med utfallet. Storbildsbolaget har varit otroligt snabba i sin återkoppling och kommit med många bra idéer och inputs. Men framför allt löste de allt med väldigt kort varsel.”
Resultatet lät inte vänta på sig. Den effektfulla exponeringen uppmärksammades av tidningen Fri Köpenskap och spreds snabbt över hela landet och på City Gross i Malmö tog försäljningen av Proteinellaburkar ordentlig fart. Men den riktigt stora effekten fick man på nätet, där filmklippet om kampanjen spreds i ett rasande tempo och gav över 8000 visningar och massor av likes och positiva kommentarer!